Activitats

Recorregut. 12. 2 km.
Temps. 3 h. 30’.
Dificultat. Media.
Desnivell. Entre els 325 m. a la població de Marx i els 755 m. a la cimera de l'Alt de l'Aldaia.

Descripció de l'itinerari
Al sud de la població de Barx, podem distingir perfectament la majestuosa silueta del Massís del Buixcarró, per on discorre tot l'itinerari del sender PR-CV 60, comença al sud-est de la població, passem el pont que creua el Barranc de la Drova des de l'carrer Lepant, on hi ha el panell informatiu de tot el recorregut del sender i el primer senyal, davant l'ecoparc.
Pujant per un camí de terra direcció a la falda de la muntanya, arribem a l'encreuament amb el camí de l'Assegador (antiga Cañada Real de Castella), camí utilitzat durant l'Edat Mitjana i Edat Moderna per al trànsit de guanyats.
Seguim a l'esquerra pel camí amb direcció est fins arribar a la font de la Drova, una zona recreativa on podem admirar la bellesa paisatgista de tot el seu entorn i gaudir de la frescor de les seves aigües. Seguim pel camí cap a l'est i en pocs minuts arribem a les Basses de la Drova, (s. XVIII), construïdes pels frares del Monestir de la Valldigna, per al reg dels camps.
Continuant fins a la cruïlla del camí amb la senda, en aquesta cruïlla per un camí que va cap a l'esquerra podem arribar fins les Cases de la Drova, van ser construïdes pels frares (s. XVII) per a residència d'estiu i donar alberg als treballadors de les seves terres, destaca el rellotge de sol de l'any 1799. Continuant cap a la dreta ja per un camí de muntanya, passem per la font de la Mongeta, la senda comença a guanyar alçada pel vessant de la muntanya i contínua agafant desnivell, vam passar per l'avenc Forat de l'Aire, seguim a mig vessant i baixem per buscar la part central del barranc per on discorre la senda fins arribar a l'una cruïlla. Seguim per la dreta fins al següent encreuament, a l'esquerra al pla de la Nevereta, a la dreta al cim de l'Aldaia de 755 m, anada i tornada, on podem admirar les impressionants vistes del massís del Mondúber, la vall de Barx, la costa mediterrània i les muntanyes de l'interior. Si continuem arribarem a la Sima de l'Aldaia.
Continuant pel sender principal cap a l'oest en el següent encreuament, a l'esquerra connectem amb la pista forestal a Pinet, seguint pel sender el qual ja va perdent alçada fins arribar al pla de la Nevereta, a l'esquerra i per la pista forestal ens porta a la cruïlla amb el camí de l'Assegador i la font de la Benita.
Del pla de la Nevereta, el qual dóna el seu nom la nevera (s. XVIIl) que es utilitzada per emmagatzemar la neu durant l'hivern. La senda baixa pel barranc de manesa, declarat per la Generalitat Valenciana com a zona de Micro Reserva de Flora, per l'important bosc de sureres i falagueres els podem contemplar pel sender que discorre per l'interior del barranc. Sense arribar al final del barranc continuem per una senda ben definida per dins el bosc de pins i carrasques, fins a l'encreuament amb el camí de Pinet, font de la Benita, camí de l'Assegador, Barx.
Val la pena nomenar un element molt singular i històric, com la Nevera (s. XVIII), que podem visitar en acabar la nostra excursió, de la pista forestal, camí de l'Assegador i font de la Benita, seguint pel camí de Pinet en direcció a la població de Barx.